1 Which of the following numbers when rounded off to the nearest thousand becomes 273 000 ?
Antara nombor berikut, yang manakah dibundarkan kepada ratus yang terdekat menjadi 273 000 ?
A 272 509
B 273 567
C 273 656
D 273 899
2 In diagram 1, the shaded region is drawn on squares of equal size.
Rajah 1 dilukis pada petak-petak segiempat sama yang sama besar.
State the mixed number of the shaded region.
Nyatakan nombor bercampur yang mewakili kawasan berlorek.
A 3
B 3
C
D
3 140% =
A 1
B 1
C 1
D 1
4 Diagram 2 shows a statement.
Rajah 2 menunjukkan satu pernyataan.
|
Which is the suitable measurement of the mass of nasi lemak ?
Apakah ukuran yang sesuai untuk berat nasi lemak ?
A 2 g
B 5 kg
C 50 kg
D 200 g
5 Table 1 shows the height of four pupils.
Jadual 1 menunjukkan ukuran tinggi empat orang murid.
|
|
The pupils with the same height are
Murid yang mempunyai ketinggian yang sama ialah
A Padil and Shanti
B Padil and Rina
C Quek and Shanti
D Quek and Rina
6 Diagram 3 shows four shapes.
Rajah 3 menunjukkan empat bentuk.
Which of the shape has one line of symmetry.
Di antara yang berikut, yang manakah mempunyai satu garis simetri ?
A P
B Q
C R
D S
7 122 018 ÷ 40 =
A 3 050
B 3 050 remainder 18
C 305
D 305 remainder 18
8 312 050 + 77 934 + 897 + 97 =
A 390 978
B 390 878
C 380 978
D 380 878
9 What is the product of 4·65 and 13 ?
Apakah hasil darab bagi 4·65 dengan 13 ?
A 64·5
B 60·45
C 6·45
D 6·045
10 9 – 2 =
A 7
B 7
C 6
D 6
11 45% of 8 is
45% daripada 8 ialah
A 3·6
B 7·35
C 8·45
D 36
12 3 468 x 4 ÷ 12 =
A 13 872
B 10 404
C 1 768
D 1 156
13 75 + 1·8 – 34·598 =
A 77·598
B 66·402
C 43·938
D 42·202
14 (RM345.50 ÷ 2) + (RM45.60 x 4) =
A RM172.75
B RM182.40
C RM354.15
D RM355.15
15 0·74 million – 288 703 =
0·74 juta – 288 703 =
A 451 297
B 551 927
C 552 703
D 568 703
16 Diagram 4 shows a number line.
Rajah 4 menunjukkan satu garis nombor.
.
|
of K is
daripada K ialah
A 670
B 420
C 402
D 140
17 3·365 + 4·98 =
State the answer to the nearest hundredth.
Nyatakan jawapan kepada dua tempat perpuluhan.
A 8·345
B 8·35
C 8·34
D 8·4
18 3·6 + 700 m + 0·08 =
A 4 380 m
B 3 380 m
C 1 860 m
D 1 180 m
19 380 m x 14 =
A 0·432 km
B 0·532 km
C 4·32 km
D 5·32 km
20 What is the average, in g, of 2 kg , kg , 3·8 kg and 400 g ?
Berapakah purata , dalam g, bagi 2 kg , kg , 3·8 kg dan 400 g ?
A 840
B 1 650
C 3 360
D 6 600
21 Table 2 shows the number of books read by three pupils.
Jadual 2 menunjukkan bilangan buku yang dibaca oleh tiga orang murid.
|
|
How many books were read by Nora?
Berapakah bilangan buku yang dibaca oleh Nora ?
A 945
B 845
C 585
D 225
22 A box contains of red, blue and green beads. There are 400 red beads. The green beads are 35 more than red beads. The blue beads are of the green beads.
Calculate the total number of beads in the box.
Sebuah kotak mengandungi manik merah, manik biru dan manik hijau . Bilangan manik merah adalah sebanyak 400 biji. Bilangan manik hijau adalah 35 lebih daripada bilangan manik merah. Bilangan manik biru adalah sama dengan daripada bilangan manik hijau.
Hitung jumlah manik dalam kotak itu.
A 980
B 970
C 835
D 435
23 Table 5 shows of a cake which has been cut into parts of equals sizes by Cikgu Sri.
Rajah 5 menunjukkan kek yang dipotong kepada beberapa bahagian yang sama besar oleh Cikgu Sri.
|
She gave 45% of the cake to her brother . of the cake was given to her neighbour and the rest she kept.
How many parts of the cake did she keep ?
Dia memberikan 35% daripada kek itu kepada adiknya dan daripada kek itu kepada jirannya. Bakinya disimpan.
Berapakah bahagian kek yang disimpannnya ?
A 8
B 14
C 18
D 22
24 Pak Sham bought 3 boxes of mangoes for RM100. Each box contains 60 mangoes. He found that 10 mangoes were rotten and thrown away. The balance of the mangoes were sold for RM1.50 each.
What is the profit he makes from the sale of all the mangoes ?
Pak Sham membeli 3 kotak mangga dengan harga RM100. Setiap kotak mengandungi 60 biji mangga. Dia mendapati 10 biji daripada sejumlah mangga itu busuk dan dibuang. Bakinya dijual dengan harga RM1.50 sebiji.
Berapakah jumlah keuntungan yang diperolehi oleh Pak Sham ?
A RM270
B RM255
C RM170
D RM155
25 Diagram 6 shows a conversation between Azia and a shopkeeper RR.
Rajah 6 menunjukkan perbualan di antara Azia dan seorang pekedai RR.
|
Azia had RM160. She bought the dress.
How much was her balance ?
Azia ada RM160. Dia membeli baju itu.
Berapakah baki wangnya ?
A RM3
B RM7
C RM13
D RM20
26 Diagram 7 shows a departure time of a bus from Kangar to Kuala Lumpur in the morning.
Rajah 7 menunjukkan waktu bertolak sebuah bas dari Kangar ke Kuala Lumpur pada waktu pagi.
|
The bus travelled normally for 8 hours 45 minutes. The bus was delayed 1 hour 15 minutes to reach Kuala Lumpur from the normal journey.
What time did the bus reach Kuala Lumpur ?
Masa perjalanan sebuah bas dari Kangar ke Kuala Lumpur ialah 8 jam 45 minit. Bas itu terlewat tiba di Kuala Lumpur 1 jam 15 minit daripada masa perjalanan biasa.
Pukul berapa bas itu tiba di Kuala Lumpur ?
A 0400 hours
B 0630 hours
C 1530 hours
D 1830 hours
27 The incomplete Table 3 shows the marks scored by four pupils in a mathematics test.
Jadual 3 yang tidak lengkap menunjukkan markah matematik yang diperolehi oleh empat orang murid dalam satu ujian matematik.
Their average mark is 85. Hannah scores 4 marks more than the score of Ghani.
What is the marks scored by Hannah ?
Markah purata mereka ialah 85. Markah Hannah lebih 4 daripada markah Ghani.
Berapakah markah Hannah ?
A 96
B 94
C 90
D 89
28 Diagram 8 shows the lap of a cycling tournament.
Rajah 8 menunjukkan jarak pusingan bagi pertandingan lumba basikal.
A rider must cycle for 8 rounds .
How long is the distance, in km, for this cycling competition ?
Setiap peserta mesti berbasikal sebanyak 8 pusingan.
Berapakah jumlah jarak , dalam km, pertandingan lumba berbasikal itu ?
A 21·8
B 164·40
C 174·40
D 444·40
29 Imran spends between RM5 to RM7 everyday for his lunch.
What is the estimated amount for Imran’s lunch expenses for 25 days ?
Imran berbelanja di antara RM5 hingga RM7 setiap hari untuk makan tengahari. Berapakah anggaran jumlah perbelanjaan Imran untuk makan tengahari selama 25 hari ?
A RM100
B RM120
C RM170
D RM480
30 Diagram 9 shows the mass of 5 similar books.
Rajah 9 menunjukkan berat lima buah buku yang sama.
One of the book is replaced with a box of mass 150 g.
Which the following weighing needed to be taken out to balance the scale ?
Sebuah buku itu diganti dengan sebuah kotak yang beratnya 150 g.
Di antara pemberat berikut, yang manakah perlu dikeluarkan supaya penimbang itu seimbang ?
A P
B Q
C R
D S
31 Diagram 10 shows two containers of soya milk made by Anis.
Rajah 10 menunjukkan dua buah bekas air soya yang dibuat oleh Anis.
She gave of the total volume of soya milk to her neighbour. The balance of the soya milk was drank by Anis and her 4 sons.
What is the volume, in m, of soya milk drank by her son ?
Dia memberikan daripada air soya itu kepada jirannya. Bakinya diminumkan sama banyak antara Anis dan 4 orang anaknya.
Berapakah isipadu , dalam m , yang diminum oleh setiap orang anaknya ?
A 320
B 400
C 480
D 600
32 Diagram 11 shows the mass of a tin of biscuits.
Rajah 11 menunjukkan jumlah berat satu tin biskut
Naim packed the biscuits into packets. Each packet weighs about 80 g and 90 g. Estimate how many packets will Naim get ?
Naim membungkus semula semua biskut itu ke dalam beberapa paket. Setiap paket beratnya antara 80 g hingga 90 g.
Berapakah anggaran paket yang Azni dapat ?
A 35
B 42
C 56
D 90
33 Diagram 12 shows a cube P and a cuboid Q .
Rajah 12 menunjukkan sebuah kubus P dan sebuah kuboid Q.
Calculate the total volume, in cm³, of the whole diagram.
Hitungkan jumlah isipadu, dalam cm³ , seluruh rajah.
A 171
B 153
C 150
D 147
34 Diagram 13 shows a rectangle PQRT and a triangle VST.
Rajah 13 menunjukkan sebuah segiempat tepat PQRT dan sebuah segitiga VST.
|
The length of VT is 2 times more than the length of PV.
Calculate the area , in cm², of the shaded region.
Panjang VT adalah 2 kali panjang PV.
Hitung luas , dalam cm² , kawasan berlorek ?
A 80
B 96
C 112
D 120
35 Diagram 14 is drawn on a grid of equilateral triangle of equal sizes.
Rajah 14 dilukis pada petak-petak segitiga sama sisi yang sama besar.
The perimeter of the shaded region is 20 cm.
Calculate the perimeter, in cm, of the whole diagram.
Perimeter kawasan berlorek ialah 20 cm.
Hitungkan perimeter, dalam cm, seluruh rajah.
A 50
B 54
C 68
D 70
36 Bar chart in Diagram 15 shows Amirul expenses for five days.
Carta Palang dalam Rajah 15 menunjukkan perbelanjaan Amirul selama lima hari.
He is given RM3 to spend everyday.
How much money can Amirul save for five days ?
Dia diberi RM3 setiap hari.
Berapakah wang yang dapat disimpan oleh Amirul dalam lima hari itu ?
A RM6.50
B RM7.00
C RM8.00
D RM8.50
37 Pictograph in Diagram 16 shows the number of books read by Zamri in five months.
Piktograf dalam Rajah 16 menunjukkan bilangan buku yang dibaca oleh Zamri dalam masa lima bulan.
The average books read in five months is 40 .
How many ‘&’ needed to draw in July ?
Purata buku yang dibaca dalam masa 5 bulan itu ialah 40 buah .
Berapakah bilangan ‘&’ perlu dilukis pada bulan bulan Julai ?
A 6
B 7
C 10
D 22
38 The pie chart in Diagram 17 shows the percentage of residents according to races.
Carta pie dalam Rajah 17 menunjukkan peratusan penduduk mengikut bangsa.
There are 600 Malays.
How many Chinese are there in the residential area ?
Terdapat 600 orang Melayu dalam kawasan itu.
Berapakah bilangan penduduk Cina dalam kawasan itu ?
A 525
B 875
C 1125
D 1500
39 The incomplete bill in Diagram 18 shows the items bought by Puan Nabila.
Bil tidak lengkap pada Rajah 18 menunjukkan pembelian barang oleh Puan Nabila.
| ||||||||||||||||||||||||
|
The total price of the bill is the same as the price of 7 tins of milk.
What is the price of a packet of flour ?
Jumlah bil itu adalah sama dengan harga 7 tin susu.
Berapakah harga sepeket tepung ?
A RM2.30
B RM2.80
C RM20.70
D RM26.10
40 Diagram 19 shows six number cards.
Rajah 19 menunjukkan enam kad nombor.
|
Cikgu Remy asks four students to create a number using the cards. The number must have the number card ‘3’ as 3 000 digit value.
Below is the number created by the four students ?
Cikgu Remy meminta empat orang muridnya membentuk satu nombor daripada kad-kad itu. Nombor itu mesti mengandungi kad angka 3 yang nilai digitnya 3 000 .
Berikut adalah nombor yang dibentuk oleh empat murid itu ?
Who has created the number correctly according to Cikgu Remy ?
Siapakah yang telah membentuk nombor mengikut arahan Cikgu Remy ?
A Faliq and Affan.
B Affan and Reena
C Reena dan Sugen
D Faliq and Sugen
No comments:
Post a Comment